top of page

Hagyományos videó vs. esküvői mozifilm?

.. tehát videós vagy cinematográfus?




A legtöbb esküvőre készülő párnak (és ezek között az emberek között talán Ti is ott vagytok) a mai napig nem egyértelmű mi a különbség a hagyományos videó (azaz videográfia) és az esküvői film (azaz cinematográfia) között. Tegyük tisztába kicsit a fogalmakat!


Dokumentál vagy történetet mesél?

Aki volt már esküvőn, nagy valószínűséggel találkozott már esküvői videóssal: általában nagy vállkamerával áll és rögzít egy helyben, mindent felvesz ami fontos cselekmény. Más szóval dokumentál. Célja, hogy a lehető legteljesebb mértékben visszaadja az esküvőtök komplett cselekményszálát, ehhez pedig fontos a folyamatos rögzítés, a viszonylag kevés vágással járó utómunka – a végeredmény pedig általában egy 2-5 órás, 1 (ritkábban 2) szögből összevágott videó.


Ezzel szemben a cinematográfus történetet mesél, vagyis nem az állandó felvétel a célja. Filmes dramaturgiát és történetmesélést alkalmazva egy jóval tömörebb, a kiemelt pillanatokra koncentráló, mozi-hatású filmet alkot. Egy ilyen filmnek az átlagos hosszúsága 20-30 perc vagy rövidebb, 2-8 másodpercenkénti vágással. Ez nem azt jelenti, hogy lemaradtok valamilyen fontos eseményről – sokkal inkább azt, hogy a lendületes élmény-visszaadáson van a hangsúly. A cinematográfus célja, hogy képes legyen visszahozni az esküvőtök hangulatát a filmjei által, hogy így azok az érzések jöjjenek vissza, amiket aznap éltetek meg. Ehhez azonban elengedhetetlen az is, hogy giccs-mentes művészi, filmes érzékkel legyen megáldva az illető, hiszen a lényeges különbség nem “csupán” az utómunkánál jön elő, hanem már a forgatás napján, azaz az esküvőn is igényes vizualitással és nagyfokú kreativitással kell dolgoznia a cinematográfusnak.

És ezért sem lehet igazán jól csinálni egyszerre mindkettőt – két, merőben eltérő stílusról beszélünk, aki az egyikben jó lesz, a másikban legfeljebb is csak középszerű.


Látványvilág

Szó szerint szembeötlő a különbség ezen a téren is a két műfaj között. A videográfus számára nélkülözhetetlen a nagy vállkamera, hiszen ezek a leginkább alkalmasak arra, hogy gond és megállítás nélkül rögzítsenek egyszerre akár 1-1,5 órát is – ám “cserébe” ezeknek a gépeknek kevésbé látványos képi világuk van.


A cinematográfus ellenben ún. DSLR vagyis tükörreflexes fényképezőgépekkel forgat, hiszen csak ezek a gépek képesek igazi mozifilmes képi világot adni: kis mélységélesség (tökéletes dramaturg eszköz a téma kiemelésére, emellett pedig látványos is, amikor gyönyörűen elmosott háttereket kapunk), alacsony zajszint (akár gyertyaláng mellett is élvezhető, zajmentes képek) és cserélhető objektívek (ezáltal variálható képi világ) – talán ezek a legnagyobb pozitívumai ezeknek a gépeknek.

Emellett pedig a cinematográfus minden esetben használ filmes kameramozgató eszközöket is (slider, steadycam, crane), hiszen ezeket a megfelelő helyeken felhasználva igazi fűszerként tudja adagolni a még látványosabb felvételeket a “mozifilmesebb” hatás érdekében – természetesen csak csínjával


A cinematográfia nem jobb, mint a videográfia

… hanem másabb. Egyértelműen több kreativitás és vizuális érzék kell a cinematográfiához, azonban Ti döntitek el, hogy melyik stílust preferáljátok. Minden azon múlik, hogy Nektek mi a fontos: a folyamatos dokumentálás vagy a hangulat, az élmények ereje és visszaadása. Sok esküvői videós hívja magát cinematográfusnak is marketing okokból, ám valójában nem azok.

Hogyan tudjátok ezt kiszűrni? Sokszor már a csomagoknál vagy az ajánlatadás pillanatában kiderül, ugyanis 1-1,5 vagy 2 órás videót kínálnak – azonban műfaji sajátosságok miatt egy esküvői film egyszerűen nem tud ilyen hosszú lenni csak akkor, ha már dokumentálásba hajlik a legtöbb résznél.


Mi személy szerint a cinematográfia műfaját képviseljük. Mert hiszünk a hangulat és az élmények fontosságában – ha Nektek is ez a véleményetek, akkor keressetek meg minket, hogy elmesélhessük a Ti történeteteket is!

_DSC0159.jpg
bottom of page